Werkwijze van ADDIA

Stap 1: Het informatieve gesprek
Een vrijblijvend informatief gesprek. Na dit gesprek kunt u besluiten of u van onze diensten gebruik wil maken. Als u besluit met ons verder te gaan volgt er een intakegesprek. U kunt er ook voor kiezen om het informatieve gesprek over te slaan. In dat geval starten wij direct met de intake fase.

Stap 2: Het intakegesprek
In dit gesprek staan wij stil bij de reden van aanmelding. Ook doorlopen wij samen met u de leefgebieden: thuis, school en vrije tijd. Doel is zicht te krijgen op het gedrag van uw kind in de omgeving waarin hij/zij opgroeit. Het resulteert in een intakeverslag met een analyse en conclusie.

Stap 3: Begeleiding / Diagnostiek
Start van de begeleiding (zie stap 6; de behandeling) of uitbreiding met testdiagnostiek (zie stap 4; de testuitvoering).

Stap 4: Testuitvoering
Op basis van de analyse bepaalt ADDIA de testbatterij (welke testen er worden afgenomen) en de tijd die daarvoor nodig is. De testen kunnen in één of meerdere dagdelen worden afgenomen.

Stap 5: Het onderzoeksverslag
Uiterlijk 2 weken na de testuitvoering ligt het onderzoeksverslag klaar. In een persoonlijk gesprek worden de resultaten van het onderzoek en het bijbehorende advies met u besproken.

Stap 6: De behandeling
ADDIA is in de basis gericht op een actieve deelname van het kind / de jongere tijdens het proces van gedragsverandering. De specialisten van ADDIA werken competentiegericht. Zicht krijgen op het vaardigheidsniveau van het kind / de jongere is hierbij essentieel.


Het begeleidingstraject is volledig op maat. De aard, duur en vorm van de begeleiding is afgestemd op de conclusie van het onderzoek. De begeleiding kan kindgericht dan wel systeemgericht zijn.